dissabte, 12 de juliol del 2008

DON JAUME EL CONQUISTADOR (Serafí Pitarra). ACTE SEGON




---------- ESCENA VI ----------


MUNTANER
I doncs, què hi ha, què sabeu?

PATGE
Fotuts, la cosa va mala,
quan ha arribat a l'escala
s'ha desmaiat.

MUNTANER
Valga'm Déu!

I hem de permetre que els moros
penetrin en nostra terra
quan l'ardent alè de guerra
ens surt per tots nostres poros?
Més traballar i menys raons!
Jo faig més quan més poc xerro.
A Múrcia!

TOTS
Despertaferro!

DON PERE
Desperta-merda, bacons!
És a dir que mentre al rei
ajudava a ficar al llit,
perquè, com, amb quina llei
doneu l'infant a l'oblit.

MUNTANER
No us penseu pas per això
que se us volgués oblidar.

DON PERE
Sabeu qui ha de manar les tropes?

MUNTANER
Senyor?

DON PERE
Jo!
Els porcs de Múrcia perquè han vist ara
que el rei Don Jaume malalt està,
matant els homes, fotent les dones
en nostre regne vils han entrat.
Ells tenen dones amb iguals armes
tots a les nostres venjar devem.

TOTS
A ells, Sant Jordi, Santa Maria!
Desperta-pixa, fotem, fotem!

DON PERE
Si surt un moro que les defensi
fot-li trompada i a l'altre món.
Les nostres llances obrin ferides
les nostres pixes esquincin conys.
Que la sang corri d'aquells que morin
amb la dels virgos que allà rompem.

TOTS
A ells Sant Jordi, Santa Maria!
Desperta-pixa, fotem, fotem!

DON PERE
Els camps de Múrcia, nostra arribada
en camps transformi de llet i sang.
No quedi xona sens ser cardada
ni cul que ignori nostre carall.
Dintre la panxa de cada mora
hem de deixar-hi un catalanet.

TOTS
A ells Sant Jordi, Santa Maria!
Desperta-pixa, anem anem!

MUNTANER
Ja et refot, que és atrevit!
Serà el mateix que Don Jaume?


---------- ESCENA VII ----------


PATGE
El rei!

MUNTANER
Senyor!

DON JAUME
Ai, deixau-me!

MUNTANER
Perquè us heu mogut del llit?

DON JAUME
Perquè no hi podia estar,
em rosegava el neguit,
i el bací de sota el llit
put que no es pot aguantar.
Per cert, vés-me a la tauleta
i acosta'm la gibrelleta
que em sento un xic de caguera.

MUNTANER
Voy!
L'orinal!
Us descordaré els botons.

DON JAUME
No cal, que aquests pantalons
ja són oberts del darrera.

(el rei caga)

MUNTANER
Com va això, majestat?

DON JAUME
Ai, tanta còlica m'estraga!

MUNTANER
Un enviat de Sidi-Alei
diu que si pot veure el rei.

DON JAUME
Digueu-li que ara el rei caga!

MUNTANER
Diu que us llegiu aquest paper,
crec que us l'hauríeu de mirar.

DON JAUME
Ai, no em facis aixecar!
Llegeix-me'l tu, Muntaner.

MUNTANER
"Rei Don Jaume, us faig saber
que amb tota la tropa nostra
guanyant a l'exèrcit vostre
li ha envoltat el campament.
Un conveni se us proposa:
que en el rei moro s'entregui
o si no que els cristians preguin
per la sort d'aquella gent."

DON JAUME
Per salvar d'alguns la vida,
la deshonra? No!
Al qui és portador d'això
fes entrar de seguida.

(entra l'enviat moro)

Que pel camp moro tornant
pugues dir-li a Sidi-Alei
que mai de por es caga el rei,
tot i que el trobis cagant.
Que el rei Jaume té coratge,
i el melic no se li arruga,
que llegeix vostre missatge
i després el cul s'hi eixuga.

(l'enviat moro surt)

MUNTANER
Què haveu fet?

DON JAUME
Això es fa així!
Fes-me treure l'orinal.

MUNTANER
La situació ja és fatal.

DON JAUME
Ja ho veurem, treu-me el bací.
Asseu-te i escriu.

MUNTANER
Dicteu!

DON JAUME
A l'alcalde de Sarrià,
que reuneixi per demà
el sometent de Manlleu,
que tot home fill del poble
des dels quinze anys
fins als quaranta
se'n vagi a guerra tan santa,
tant si és plebeu
com si és noble.

MUNTANER
D'això...
I com fotràn les dones
si d'homes no en deixeu ombra?

DON JAUME
Que s'ho facin amb l'escombra,
primer és el rei que la xona.
Després tu a mitja nit
quan en el món ja dorm tot
i si algú està despert, fot
amb la dona dintre el llit,
M'agafes els meus lleials
i, cap a Múrcia!

MUNTANER
Ja ho veia!

TOTS DOS
I "carn crida carn" com deia
Balaguer en els Jocs Florals.

MUNTANER
I matar moros aquí!

DON JAUME
I matar moros allà!

MUNTANER
Tots an els moros ferir!

DON JAUME
Tots a les mores cardar!

MUNTANER
Que sembli un escorxador!

DON JAUME
Que de sang s'omplin les eres!

MUNTANER
Que els destrossin com a feres!

TOTS DOS
Que els trinxin!!

DON JAUME
Això!

MUNTANER
Això!

DON JAUME
Oh, Déu meu,
feu que ells guanyin
ja que jo no puc guanyar!



---------- ESCENA VIII ----------



PATGE
La infanta!

DON JAUME
Ai, cony, que sempre m'enganyin!
Que no havia de marxar?

Alceu-vos, què demaneu?

CONSTANÇA
Ma honra, senyor, que ja és perduda!

DON JAUME
Ai tros de bèstia fotuda!

CONSTANÇA
Ma honra, senyor... enteneu?

DON JAUME
Voleu parlar més clar d'una vegada!

CONSTANÇA
Es que estic...

DON JAUME
Què?

CONSTANÇA
Estic...

DON JAUME
Acabem!

CONSTANÇA
Estic prenyada!

DON JAUME
No!

CONSTANÇA
Sí!

DON JAUME
A fe, que en bona hora
amb això em veniu a mi!
Però, com pot ser així
si en venir-me el treia fora?

CONSTANÇA
Hi degué entrar escapada
alguna gota de llet.

DON JAUME
Vaja un bunyol que havem fet!
Ara sí que l'hem cagada!

CONSTANÇA
Què deurà dir ma família
si em veu amb el ventre ple?
De vergonya moriré,
que dirà el rei de Sicília?
Vindrà aquí, ixa com ixa,
si jo deshonrada quedo.

DON JAUME
Doncs, digueu-li al rei Mamfredo
que a Don Jaume el cul li pixa!

CONSTANÇA
I per mi dues nacions
guerra s'han de declarar?

DON JAUME
Això sí que és agafar
a la vaca pels collons!
Amb això sols vull provar-vos
que Mamfredo no em fa por.
No volia pas prenyar-vos,
més no tenia condó.

CONSTANÇA
Un condó? Que esteu de broma?

DON JAUME
Perquè ho veieu més clar
us ho diré e italià,
ja que és el vostre idioma.

Il condonne é un tubbo di gomma
que si fica in la punta la poglia,
e per molto qui foglia, qui foglia
la lette non sorte pas.


---------- ESCENA IX ----------


PATGE
Que visca Don Pere!

TOTS
Visca!

MUNTANER
Respireu, senyor, oh glòria!
Vostre fill triomfant arriva!
Victòria, minyons, victòria!

Els catalans perdíem la batalla
anàvem ja dels moros a ser esclaus,
quan com un raig de llum que els núvols ratlla,
Don Pere surt del mig dels nostres camps,
i es posa a manejar sa forta espasa
fent-ne rodar pertot collons i caps,
i de sardines mores el pla embrassa,
semblava gairebé un camp de naps.
I hem fotut sens mirar si era home o dona
com un pintor quan amb la brotxa enguixa
aquell que per ser mascle no té xona,
té el cul esbadellat per nostra pixa.

PATGE
Visca Don Pere!

TOTS
Visca!

DON PERE
I què us passa senyor, que vostres braços
no obriu al fill que tanta glòria us dóna?

DON JAUME
Amb mon fill he romput d'amor els llaços,
vaig manar que es quedés a Barcelona.
Encara que en tu veig ma descendència
i et dec, com a guerrer, obrir-te els braços,
com porc que li ha faltat a l'obediència
el rei girant-se fot el cul pels nassos.

DON PERE
I si estés obeïnt-vos, senyor, encara
i no hagués agafat cavall i espasa,
podeu estar segur que a hores d'ara
els moros ja tindríem dins de casa.
I tot el poble exclamaria a coro,
puig puces sobre prínceps en són bous,
que mentre a Aragó entrava el moro,
l'Infant estava aquí tocant-se els ous.

DON JAUME
Pere!

DON PERE
Pare!

DON JAUME
Tens raó, vine als meus braços!
Ara veig en tu ma raça!

CONSTANÇA
Mireu, senyor, que el temps passa...

DON JAUME
M'havies parlat de llaços
contraure amb alguna dona.

DON PERE
Per això he anat a la guerra.

DON JAUME
Casta Infanta d'altra terra
es troba ara a Barcelona.
Satisfarà ton amor?

DON PERE
Si és la infanta de Sicília,
i ho vol ella i sa família,
sa ma demano, i son cor.

DON JAUME
Voleu l'Infant per espòs?

CONSTANÇA
I com no si amb ell somniava
i per ell el dit m'hi ficava.

DON PERE
Jo també us somniava a vós.
I pensant en la virtut
que de vós m'han alabat,
jo a la vostra salut
cada nit me l'he pelat.

DON JAUME
Caso l'Infant d'Aragó
amb la Infanta de Sicília.

DON PERE
Vostre amor tot ho concília.

MUNTANER
Ja ho crec, però et fa cabró!

DON JAUME
Muntaner, que us he escoltat,
aneu a la catedral
i no us mogueu d'allà dalt
fins que us hagin despatxat.

MUNTANER
Quina llet té el rei en tot,
que no veieu la jugada?
La fotuda, la prenyada,
i ara, coi, pobre xicot!

TOTS
Quina llet, quina llet!
Ara quan tingui el fill
tots creuran que és el nét!

DON JAUME
Ara jo, que sóc gat vell,
a tu que et cases i ets jove,
tot i que no és cosa nova,
vull donar-te algún consell:
Si en ficar-te amb ella al llit
trobes que el virgo no té,
no en facis cas, que pot ser
d'haver-s'hi ficat el dit.
I si algún vailet petit
abans d'hora et fot pels nassos
pensa que molts d'embarassos
abans de temps han parit.

DON PERE
Que us penseu que sóc un ase?

MUNTANER
Noi, et fot amb un xic més!

DON JAUME
Digui a Mamfredo un exprés
que amb mon fill sa filla es casa.

MUNTANER
I si li mouen raons
perquè us haveu proppassat?

DON JAUME
Digueu-li que els he casat
perquè em rota dels collons!

TOTS
Quina llet té el rei en tot.
que s'ha tret de sobre el mort.

DON JAUME
I vós que eixa trista vall
veieu des del blau setí,
feu que en tot digne de mi
sigui el fruit del meu carall.


---------- FI ----------